Jukola. Den 24 juni 2011


[Orienteringskartor från området för Jukolakavlen 2012.]

Helsingin Uutiset publicerade igår en artikel med rubriken "Vuoden kuluttua Jukolan Viesti suunnistetaan myös hieman Helsingissä". (Artikel har i Vantaan Sanomat publicerats under rubriken "Vuoden kuluttua Jukolan viesti suunnistetaan Vantaalla".) I artikeln kan man läsa följande:

Valio-Jukola käydään osittain Helsingin Sipoolta nappaamilla alueilla. Rakentamista Östersundomin kallioalueella ei kuulemma ehditä aloittaa.

Det senare påpekandet låter som oavsiktlig sarkasm. Jag har tidigare på denna blogg skrivit om Jukola-kavlen 2012 i inlägget "Jukolakavlen i Helsingfors. Den 17 mars 2009". På Valio-Jukolas webbplats kan man läsa att "Valio-Jukola bjuder en unik upplevelse alldeles nära Helsingfors." Här lär man dock inte syfta på att tävlingscentralen i öster gränsar till Helsingfors administrativa område. Kartan nedan visar området där det råder träningsförbud för dem som tänker deltaga i Jukola- ellere Vänla-kavlen nästa år. På arrangörernas karta följer kommungränserna kommunindelningen före 2009.En liten del av området hör fortfarande till Sibbo.




Ett flertal tidningar publicerade igår på eftermiddagen FNB:s notis "Valtio ja Helsinki tekivät vaihtokaupat Sipoonkorvesta". I notisen kan man bl.a. läsa att "Valtio sai torstaina vaihtokaupassa Helsingiltä yli 420 hehtaaria metsää Sipoonkorven kansallispuiston laajentamiseen." Jag har skrivit om den aktuella affären speciellt i inläggen "17 fastigheter. Den 16 maj 2011" och "Helibanans station. Den 2 juni 2011".

I gårdagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en ledarartikel med rubriken "Metropolipolitiikka on palasina". I samma nummer av tidningen ingår en artikel med rubriken "Metropolille vain vähän villoja" och dårraden "Uusi hallitusohjelma saa pääkaupunkiseudulla laimean vastaanoton". Yle har idag på morgonen publicerat en nyhetstext med rubriken "Virkkunen: Ei metropolilakia".

QR-kod. Den 23 juni 2011


I mitt inlägg "Dynamic Views. Den 21 juni 2011" skrev jag om alla appar och tjänster som finns tillgängliga på Blogger. Avigsidan är att bloggen lätt blir tung och långsam att ladda ner. Detta är speciellt ett problem då man använder mobiltelefoner eller mobila internetförbindelser, vilket ofta är fallet under semestern. Senaste sommar ändrade jag tillfälligt inställningarna så att det på startsidan bara fanns ett inlägg att ladda ner i gången.Jag publicerade även en mobiltaggar, bl.a. en QR-kod, så att man snabbt skulle kunna öppna min blogg på mobilen. (Se "Mobiltaggar. Den 19 juli 2010".) Problemet var att det saknades en skild version för mobila terminaler. Nu har Blogger löst problemet genom mobila mallar (mobile tamplatses). Den mobila versionen av bloggen nås via webbadressen http://wadenstrom.blogspot.com/?m=1. Uppe i marginalen till höger (på normalt visningsläge) finns en länk ("Mobil") till denna url. (Adressen http://wadenstrom.blogspot.com/?m=0 leder till webbversionen.) Vill man så kan man även knäppa in en kortare url, goo.gl/vYQle. Lättast öppnar man min blogg på en smart mobil genom att skanna den mobila taggen eller koden ovan med en QR-kodläsare.





QR-koden finns även i högra marginalen. På skärmbilden ovan skannar jag in OR-koden med streckkodsläsaren Upcode, som fungerar med operativsystemet Symbian och kan laddas ner till Nokia-telefoner med plattformen Serie 60.



 När avläsningen av koden lyckats syns koden som grön och webbadressen dyker omedelbart upp i listen ovanför kamerabilden.



Mobilens webbläsare öppnas av sig själv och den mobila, och lätta versionen av bloggen laddas snabbt ner.



Föga överraskande är de mobila mallarna för bloggarna på Blogger / Blogspot inte optimerade för Nokias Serie 60, men de fungerar ändå väl, speciellt om man vänder på telefonen, så som jag har gjort med min Nokia E52 på skärmdumpen ovan.




På bilden ovan har jag rullat ner lite i helskärmsläge och minsta zoomnivå. En klick med muspekaren innanför den blåa ramen leder till valt inlägg.






Visningsläget för mobila terminaler (mobile tamplatses) är tillgängligt och användbart även för (desktop och laptop) datorer, speciellt då man endast har tillgång till långsam mobil internetförbindelse. På den mobila startsidan syns endast rubriken, översta bilden och den första raden i varje inlägg, men det mycket enkelt att välja och öppna inlägg.




I mitt inlägg "Kranskommunerna till historien? Den 19 juni 2011" noterade jag att ingen av medlemmarna i arbetsgruppen för förvaltnings- och kommunfrågor i regeringsförhandlingarna såg ut att bli minister.Så gick det, men så väl Jouni Backman och Jan Vapaavuori har istället valts till ordförande för respektive riksdagsgrupp. Före Vapaavuori blev bostadsminister i regeringen Vanhanen II var han viceordförande för den samlingspartistiska riksdagsgruppen.


Kommunstyrelsen i Sibbo hade igår möte på Simsalö. Yle har med anledningen av mötet idag publicerat en nyhetstext med rubriken "Sibbo vill bibehålla kommunalskatten", där man bl.a. kan läs följande:


Sibbo står inför stora investeringar, speciellt då det storkök som Helsingfors fick i och med annekteringen av Östersundom, skall ersättas. Då huvudstaden betalade endast en bråkdel av investeringarnas värde faller det på Sibbo att investera på nytt, och då verkar diskussionen gå het speciellt om hur mycket lån det lönar sig att ta för detta.

Inget ställningstagande för metro. Den 22 juni 2011


Helsingforsregionens miljötjänster (Helsingin seudun ympäristöpalvelu, HSY) antog på sitt möte den 17 juni ett ställningstagande angående beredningsmaterialet för den gemensamma generalplanen för Östersundom. Förslaget till utlåtande och det antagna utlåtandet hittas i mötesprotokollet. Speciellt avsnittet "Ilmastonmuutoksen hillintä ja sopeutuminen" är intressant. Enligt förslaget i föredragningslistan fanns här ett stycke som löd enligt följande:

Alueen liikenneratkaisuna on vähäpäästöinen raideliikenneratkaisu, metro. Alueella varaudutaan 65 000 - 70 000 asukkaaseen 30 - 40 vuoden aikajanalla. Metroinvestoinnin kannattavuuden kannalta asukasmäärän toteutuminen on tärkeää. Metro palvelee tulevaisuudessa parhaiten Helsingin keskustan suuntaan ja mahdollisesti Etelä-Espooseen matkustavia asukkaita ja erityisesti työmatkaliikennettä. On tärkeää panostaa metron houkuttelevuuteen, jotta se toimisi kilpailukykyisenä liikkumismuotona henkilöautoliikenteelle. Alueen toteuttamisessa onkin tärkeää, että metro rakennetaan samassa aikataulussa asuinrakentamisen kanssa, jotta asukkailla on mahdollista käyttää vähäpäästöistä joukkoliikennettä heti alueelle muuttaessaan. Myös suunnitellut, tehokkaat joukkoliikenteen poikittaiset yhteydet kehäteille on syytä järjestää samassa aikataulussa. On hyvä, että liikkumistarvetta pyritään tietoisesti vähentämään myös alueen työpaikkaomavaraisuutta ja palveluita kehittämällä.

På förslag av föredragande, verkställande direktör Raimo Inkinen ändrades det aktuella stycket så att det i det slutliga utlåtandet lyder enligt följande:

Alueen toteuttamisessa onkin tärkeää, että raideliikenne rakennetaan samassa aikataulussa asuinrakentamisen kanssa, jotta asukkailla on mahdollista käyttää vähäpäästöistä joukkoliikennettä heti alueelle muuttaessaan. Myös suunnitellut, tehokkaat joukkoliikenteen poikittaiset yhteydet kehäteille on syytä järjestää samassa aikataulussa. On hyvä, että liikkumistarvetta pyritään tietoisesti vähentämään myös alueen työpaikkaomavaraisuutta ja palveluita kehittämällä. 



Samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster vill alltså inte ta ställning för en metrolinje. Däremot vill man fortfarande att spårvägsförbindelse byggs enligt samma tidtabell som bostadsbyggandet. I mitt inlägg "Östersundomkommittén gav utlåtande. Den 18 juni 2011" har jag noterat att Östersundomkommittén inte vill ha några dylika förpliktelser i landskapsplanen.

Dynamic Views. Den 21 juni 2011



De gröna i  Vanda publicerade igår en nyhet med rubriken "Östersundomin suunnittelun lähtökohtana alueen luontoarvot". I nyheten eller inlägget berättas om De grönas bedrifter (saavutuksia) i samband med Vandas utlåtande över utkastet till gemensam generalplan för Östersundom. Jag citerar:

Vihreät ovat nostaneet esille, että yleiskaavan luonnoksessa tulee ottaa tarkasteltavaksi muitakin kuin metroon perustuvia joukkoliikennevaihtoehtoja, mm. pikaratikka, joka mahdollistaisi huomattavasti pienemmän asuinrakentamismäärän kuin metro.

Vihreiden aloitteesta Vantaan lausuntoon Östersundomin yleiskaavaluonnoksesta lisättiin seuraava teksti: “Kaava-alueen ekologisia ja virkistyskäyttöä palvelevia viherkäytäviä tulee leventää, etenkin Sipoonkorvesta Helsingin merenrannan Natura-alueille ja suunnitella tarvittava Porvoonväylän ja ratavarauksen ylittävä viheryhteys. Vantaan yleiskaavan mukaiset luonnonsuojelu- ja luo-alueet on otettava huomioon kaupunkirakenteessa. Vantaa pitää käynnistyvää Natura-vaikutusarviointia tärkeänä.”



När jag för fem år sedan började blogga om fallet Sibbo använde jag mig av en Yahoos bloggtjänst, som utgjorde en del av den sociala nätverkstjänsten Yahoo! 360°. Det var en felbedömning. Yahoo! 360° konkurrerades ut av andra sociala medier och bloggtjänsten var inte speciellt välfungerande. Yahoo! 360° lades slutligen ner för två år sedan. Alla inlägg från min blogg på Yahoo! flyttade jag över till den nya bloggen på Blogger / Blogspot, men i de äldre inläggen finns det en hel del döda länkar. Blogger har helt överlägsna egenskaper och det hänger samman med att Blogger 2003 köptes upp av Google och integrerades med Googles andra tjänster. På Internet är Google helt suverän. Att konkurrera med Googles tjänster är mycket svårt, vilket även Nokia fått erfara den senaste tiden. Med Blogger är det som med Googles operativsystem för smarta mobiltelefoner Android. Förutom att bloggtjänsten Blogger är integrerad med Googles egna tjänster, finns det rikligt med appar eller gadges till tjänsten. Dessutom är Blogger gratis. I sig har jag ingenting speciellt emot Google, men bolaget börjar vara allt för dominerande på Internet. Ändå är jag smått entusiastisk över Googles tjänster, inte minst de som är integrerade med Blogger.




En av de nyaste egenskaperna hos Blogger /Blogspot är Blogger Dynamic Views med bl.a. obegränsad rullning. Genom att lägga till /view till adressen till denna blogg, http://wadenstrom.blogspot.com så att man får adressen http://wadenstrom.blogspot.com/view så kommer man till den "dynamiska" varianten av min blogg. Allra bäst fungerar dynamic views med Googles egen webbläsare Chrome, för vilken man kan installera Blogger Dynamic Views Chrome extension, via vilken man kan välja mellan de olika dynamiska visningslägena. Det lättaste sättet att oberoende av webbläsare nå de dynamiska lägena är att klicka på länken Dynamic Views  uppe i högra marginalen i denna blogg. En klick på denna länk leder till det förvalda läget Sidebar. Övriga fyra lägen kan väljas med en menyknapp.


Speciellt gillar jag lägena Mosaic och Flipcard.. På läget Mosaic kan man rulla ända ner till det första inlägget "Sibbo. Den 9 juli 2006".



Visningsläget Flipcard har det förvalda läget Recent, men där till ytterligare tre lägen: Date, Label och Author.



Label står för etikett. Visningsläget till ära har jag nu lagt till en ny etikett, generalplan, som står för inlägg som behandlar den gemensamma generalplanen för Östersundom.



Ely-centralens ställningstagande. Den 20 juni 2011


I dagens nummer av Hufvudstadsbladet ingår en notis med rubriken "Sibbo storskog blir större". I notisen säges det att "Regeringsprogrammet lovar att staten byter till sig flera kommunägda markområden.


I det nya regeringsprogrammet står det faktiskt att "Laajennetaan Sipoonkorven kansallispuistoa valtion ja seudun kuntien välisin maanvaihdoin sekä METSO-ohjelman keinoin."



Utlåtandet om utkastet till gemensam generalplan för Östersundom som kommittén bestående av Vandapolitiker gav (se "Inte före 2030-talet. Den 15 juni 2011") utgör ett allvarligt hot mot generalplanen. Frågan är om Vandapolitikerna kan godkänna en generalplan som motsvarar det aktuella utkastet. I och för sig är det dock inte omöjligt att man går med på att rita ut en metrolinje genom Västerkulla och Västersundom, fastän man inte har för avsikt att förverkliga den. Ett större hor mot den gemensamma generalplanen kan Ely-centralens (Närings-, trafik- och miljöcentralens) utlåtande eller ställningstagande vara. I Ely-centralens utlåtande "Kannanotto Östersundomin yhteisen yleiskaavan valmisteluaineistoon" finns en hel del synnerligen kritiska synpunkter på utkastet till gemensam generalplan.

Utlåtandet inleds med ett påpekande om att det hade behövts flera alternativ. Jag citerar:

Yleiskaavaa varten on tehty paljon perusteellista ja hyvää selvitystyötä. Rakennemalleista on valittu yksi pohjaksi luonnokselle. Uudenmaan ELY katsoo, että koska kyseessä on merkittävä kaava merkittävine seudullisine vaikutuksineen, tulee tässä vaiheessa olla useampia vaihtoehtoja, joiden vaikutuksia osalliset voivat arvioida. Vaihtoehtotarkastelulla on merkitystä Natura -kysymyksen ja YVA tarpeen harkinnan kannalta.

Angående förhållandet mellan den gemensamma generalplanen och landskapsplanen säger Ely-centralen att "ELY-keskus kiinnittää kaupungin huomiota siihen, että maakuntakaavoitus ohjaa yleiskaavoitusta."

Ely-centralen har en hel del betydelsefullt att säga om Natura 2000-områdenas betydelse. Jag citerar:

Yleiskaavaluonnos ei sisällä lainkaan arviointia esitetyn maankäyttöratkaisun vaikutuksista Sipoonkorven tai Mustavuoren lehto ja Östersundomin lintuvedet Natura 2000 –alueiden luonnonarvoihin.
Natura-arviointi on tehtävä, jos hanke tai suunnitelma joko yksinään tai yhdessä muiden hankkeiden ja suunnitelmien kanssa todennäköisesti merkittävästi heikentää Natura -alueen suojelun perusteena olevia luontoarvoja. (LsL 65 §).
Jos hanke tai suunnitelma merkittävästi heikentää luontoarvoja viranomainen ei saa myöntää lupaa tai hyväksyä tai vahvistaa suunnitelmaa. Poikkeamisen tästä voi myöntää valtioneuvosto yleisistunnossaan mikäli (LsL 66 §):
1. hanke tai suunnitelma on toteutettava erittäin tärkeän yleisen edun kannalta pakottavasta syystä
2. muita vaihtoehtoja ei ole

Edellä mainittujen kohtien on oltava yhtä aikaa voimassa. Kaikki vaihtoehdot on siis tutkittava samanveroisesti.
Natura -alue siis jää olemaan, mutta heikentävä toimenpide sallitaan. Heikentämisen sallimiseen liittyy luontoarvojen menetyksiä kompensoivan alueen osoittaminen. Kompensaation sisältö ja laajuus määräytyvät heikentämisen laadun, laajuuden ja sisällön mukaan. Usein vaaditaan vähän enemmän kompensoimaan menetystä, koska ei päästä sataprosenttiseen vastaavuuteen. Maantieteellisen sijainnin tulee olla suunnilleen sama. Kompensaatiosuunnitelma menee lausunnolle komissioon.
Uudenmaan ELY-keskus katsoo, että yleiskaavaluonnoksessa esitetyt rakentamisalueet ovat niin mittavia, että LsL 65 §.n mukainen täysimääräinen Natura-arviointi on tarpeen sekä Sipoonkorven että Mustavuoren lehdon ja Östersundomin lintuvesien osalta.
Yleiskaavaluonnoksen maankäyttöratkaisussa tehokas ja laajamittainen rakentaminen on tuotu eri suunnista Natura-alueiden välittömään läheisyyteen. Tämän vuoksi voidaan jo ilman luonnonsuojelulain 65 §:n mukaista arviointiakin suoraan tehdä johtopäätös, että se esitetty kaavaratkaisu heikentäisi merkittävästi ainakin niitä luonnonarvoja, joiden perusteella Mustavuoren lehto ja Östersundomin lintuvedet on nimetty Natura 2000 –verkostoon. Yleiskaavaluonnoksen maankäyttöratkaisu ei siten nykymuodossaan ole hyväksymiskelpoinen (LsL 66 §).
Uudenmaan ELY –keskus on useissa yhteyksissä tuonut esiin, että arviointeja Natura-alueiden luontoarvoihin on syytä tehdä koko kaavaprosessin ajan eri vaihtoehdoista pyrkien valitsemaan sellaiset kaavaratkaisut ja kaavamääräykset, joilla haitalliset vaikutukset luontoarvoihin joko poistetaan tai minimoidaan. Suunnittelutyötä on jatkettava selvittämällä eri kaavavaihtoehtojen vaikutukset.

Ely-centralen har även anmärkningar angående de ekologiska korridorerna. Även de bristande motiveringarna till Sibbo storskogs södra gräns påtalas:


Yleiskaavaluonnoksessa ei ole osoitettu riittävällä tavalla ekologisia yhteyksiä rannikolta Sipoonkorpeen, eikä myöskään rannikon suuntaisesti. Luonnoksessa osoitetut käytävät ovat toimiakseen liian kapeita sekä lisäksi rakentamisalueiden ja liikenneyhteyksien pirstomia. Riittävät ekologisten yhteydet ja viheralueet ovat myös olennainen tekijä Natura-alueisiin kohdistuvien haitallisten vaikutusten torjunnassa. Luonnoksessa ei toteudu VAT:n vaatimukset ekologisten yhteyksien säilymisen edistämisestä suojelualueiden ja tarpeen mukaan niiden ja muiden arvokkaiden luonnonalueiden välillä.
Kaavaluonnokseen on merkitty Sipoonkorven ohjeellinen eteläraja ilman asianmukaisia selvityksiä lähinnä rakentamiseen varattuja alueita mukaillen. Jatkosuunnittelussa tulee ottaa paremmin huomioon Sipoonkorven yhtenäisyys ja ekologiset yhteystarpeet. Rajan määrittäminen edellyttää myös arviointia suunnitellun rakentamisen vaikutuksista Sipoonkorven kansallispuistoon ja Natura-alueeseen.
Viheraluejärjestelmää suunniteltaessa tulee toteuttaa valtakunnallista alueidenkäyttötavoitetta turvata suunnittelussa väestön tarpeiden edellyttämät ylikunnalliseen virkistyskäyttöön soveltuvat, riittävän laajat ja vetovoimaiset alueet sekä niitä yhdistävä viheralueverkoston jatkuvuus.

Om kulturmiljöerna säger Ely-centralen följande:

Östersundomin kartanon osalta vanhojen laidun- ja peltoalueiden / avoimien maisematilojen säilyminen osana alueen ajallisesti pitkän maankäytön (viljely, laidun) historiaa olisi tärkeää. Tämä on myös maisema-arvo sekä tärkeä alueen identiteettiin kuuluva ominaispiirre. Seikat on tuotu esiin myös inventoinneissa ja maisemaselvityksessä sekä mainittu myös kaavaselostuksessa. Pelto-/viheraluetta tulisi laajentaa Östersundomin kartanon osalta. Västerkullan kartanoa ympäröivät laajahkot viljelyalueet, jotka ovat tärkeitä maiseman ja maankäytön historian näkökulmasta. Myös kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden kantatilojen osalta on tärkeää, että niiden agraari luonne pystytään säilyttämään.
Alueella sijaitsevat valtakunnallisesti merkittävät kulttuuriympäristöt tulee merkitä kaavakarttaan aluerajauksina. Kaavamääräyksissä tulee todeta, että kyseessä on valtakunnallisesti merkittävä kulttuuriympäristö, jota koskevat valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet. ...
Länsisalmen kylän historiallinen kerrostuneisuus on tärkeä samoin kuin Granön vanha kylämiljöö osana saaristokulttuuria. Niiden säilyminen tulee turvata tulevassa suunnittelussa ja rakentamisessa.

Utlåttandet avslutas med följande sammanfattande konstaterande:

Jatkosuunnittelussa on esitettävä erilaisia kaavavaihtoehtoja, joiden vaikutukset on samanveroisesti arvioitava. Tällä on merkitystä mm. Natura -kysymyksen ja liikennejärjestelmäratkaisujen YVA -tarpeen arvioinnin kannalta.

Kranskommunerna till historien? Den 19 juni 2011

Det blev ingen ny motropolregering. Speciellt kan det noteras att förra regeringens bostads- och "metropolminister" Jan Vapaavuori inte ingår i regeringen Jyrki Katainen. Hufvudstadsbladet hann redan på första sidan av gårdagens tidning erbjuda kommunministerns portfölj åt Vapaavuori, men det blev ingen portfölj för Vapaavuori eller Samlingspartiet i Helsingfors denna gång.

Ingen av medlemmarna i arbetsgruppen för förvaltnings- och kommunfrågor i regeringsförhandlingarna ser ut att bli minister. Samlingspartiets representant i arbetsgruppen var Jan Vapaavuori, men även Vapaavuoris före detta specialmedarbetare Lasse Männistö lär ha deltagit i arbetsgruppens "förhandlingar". I likhet med Osmo Soininvaara (se "Radikal kommunreform. Den 3 juni 2011" och "Östersundomkommittén gav utlåtande. Den 18 juni 2011") läser Männistö in i regeringsprogrammet en radikal kommunreform. Genast efter att regeringsprogrammet hade offentliggjorts publicerade Männistö ett blogginlägg med rubriken "Kehyskunnat historiaan". Männistö nöjer sig inte med en sammanslagning av de fyra städerna i huvudstadsregionen, utan vill av rubriken att bedöma även inkludera kranskommunerna i den motropolregionens "starka primärkommun". Till kranskommunerna räknas normalt Helsingforsregionens övriga kommuner, eller Hyvinge, Kervo, Kyrskslätt, Nurmijärvi, Tusby, Träskända, Vichtis och Sibbo.




Jag återger valda bitar ur Männistös blogginlägg:


Väitän, että linjaukset piirtävät tahtotilan ja näyttävät suunnan kenties suurimmalle kunta- ja palvelurakenteiden reformille itsenäisen Suomen historiassa. ...

Järkevän ja aidosti toimintakykyisen kuntakentän luomiselle, tarvittaessa vaikka valtion toimesta, on esitetty vastalauseena kunnallinen itsehallinto. Itsehallinto ei kuitenkaan tarkoita kuntalaisten oikeutta päättää siitä, missä menee minkäkin kunnan raja. Itsehallinto tarkoittaa kuntalaisten oikeutta päättää siitä, mitä palveluita ja miten kunta asukkailleen tarjoaa. ...

Rikkomalla nykyiset kuntarajat palautamme siis demokratian ja todellisen itsehallinnon kunnille itselleen. ...

Tämä tarkoittaa yksiselitteisesti, että myös metropoli- ja pääkaupunkiseudun kunta- ja palvelurakenne uudistetaan.




Kommundirektören i Sibbo skrev igår några Twitteruppdateringar, där han kommenterade regeringsprogrammet. Den nya kommunreformen kan naturligtvis få radikala följder för Sibbo, men kommundirektören noterar att det i regeringsprogrammet inte finns några kvantitativa målsättningar för kommunernas storlek. När det gällde Paras-ramlagens krav på 20 000 invånare beviljade finansministeriet i ett brev författat av Arto Sulonen Sibbo dispens från kravet på minst ca 20 000 invånare. En motivering var att "Sipoo joutui ahdinkoon valtion omien toimenpiteiden takia." (Se "Bekräftelse. Den 19 maj 2008" och "Exitkriterier. Den 27 maj 2008".) Bilden ovan är en skärmdump från min mobil (Nokia E52 / Snaptu med Screen Snap).



Östersundomkommittén gav utlåtande. Den 18 juni 2011



På paradsidan i dagens nummer av Borgåbladet hittar man rubriken "Inget drama kring Östersundom". Artikeln inne i tidningen har rubriken "Ingen dramatik när planerare diskuterade Östersundom". Valet av rubrik och hela artikeln föranleds av det utlåtande om utkastet till gemensam generalplan för Östersundom som getts av kommittén bestående av ledande Vandapolitker och som uppmärksammades i Helsingin Sanomat i onsdags. (Se "Inte före 2030-talet. Den 15 juni 2011".) Utlåtandet behandlades tillsammans med 330 åsikter och utlåtanden på Östersundomkommitténs möte igår. Åtminstone försöker medlemmarna i Östersundomkommittén avdramatisera situationen. I artikeln säger bl.a. Sibbos utvecklingsdirektör Mikko Aho att det inte behövs en andra utlåtanderunda.



På webbplatsen Yhteinen Östersundom publicerades i onsdags en nyhet med rubriken "Östersundom-toimikunta käsitteli yleiskaavasta saatuja kannanottoja". Tilsammans med nyheten finns en länk till föredragningslistan. I föredragningslitan föreseslås följande:

Östersundom-toimikunta päättänee merkitä tiedoksi esittelijän kokouksessa antaman selvityksen Östersundomin yhteisen yleiskaavan valmisteluaineistosta saaduista mielipiteistä ja kannanotoista.

Samalla Östersundom-toimikunta päättänee, että vastaukset mielipiteisiin ja kannanottoihin annetaan yhteisen yleiskaavan varsinaisen luonnoksen käsittelyn yhteydessä syksyllä 2011.

Det skall bli intressant att se hur Östersundomkommittén besvarar utlåtandet från Vanda, som Helsingin Sanomat skrev om i onsdags. (Se "Inte före 2030-talet. Den 15 juni 2011".) Det svåraste utlåtandet kommer kanske ändå från Ely-centralen, men det skall jag återkomma till.

I inlägget "Östersundomkommittén ger utlåtande. Den 10 juni 2011" noterade jag att Helsingfors stad i sitt utlåtande över utkastet till landskapsplan för Nyland inte säger någonting om Östersundom, eftersom Östersundomkommittén ger ett skilt utlåtande angående Östersundom. Nu har Östersundomkommittén kommit med sitt utlåtande. Städerna och kommunerna har ännu tid på sig att ge sitt ställningstagande fram till den 31 augusti, men för Östersundomkommittén var deadline kanske redan igår. Igår var det nämligen sista dagen för vanliga invånare att lämna in sin åsikt. På föredragningslistan för Östersundomkommitténs möte finns även ett ärende med rubriken "Lausunto Uudenmaan 2. vaihemaakuntakaavan luonnoksesta". I föredragningslistan finns en länk till förslaget till Östersundomkommitténs utlåtande. Utlåtandet inleds med en presentation av de principer som motiverade inkorporeringen av Östersundom.



Den kanske intressantaste och aktuellaste detaljen i utlåtandet är kanske att Östersundomkommittén inte vill att förverkligandet av planerna skall förutsätta spårvägsförbindelse.


Lite intressant är det även att man vill göra området vid avtaget från Österleden till Ring III till ett sekundärcentrum. Dess värre är det oklart var kommungränsen går i detta område.


Slutligen betonar Östersundomkommittén betydelsen av ett fortsatt samarbete i färdigställandet av lansdskapsplanen och den gemensamma generalplanen.



Igår publicerades det nya regeringsprogrammet. I regeringsprogrammet kan man bl.a. läsa att "Hallitus toteuttaa koko maan laajuisen kuntauudistuksen, jonka tavoitteena on vahvoihin peruskuntiin pohjautuva elinvoimainen kuntarakenne" och "Hallitus määrittelee kuntauudistuksen tarkemmat kriteerit ja etenemisen vuoden 2011 loppuun men-nessä." Redan innan regeringsprogrammet hade publicerats skrev Osmo Soininvaara ett blogginlägg, som han visserligen tillfälligt plockade bort, med rubriken "Hyvästit PARAS-hankkeelle". Soininvaara citerar här direkt ur regeringsprogrammet, men kommer även med egna långtgående tolkningar av programmet och skriver att "Tämä tarkoittaa, että erityisesti kaupunkiseudut kootaan yhtenäisiksi kunniksi ja lopetetaan kaupunkeja heikentävä naapurikuntien kilpailu asukkaista ja yrityksistä."

Soininvaaras blogginlägg inleds med en tolkning av hur den förra kommunreformen, PARAS (KSSR) kom till. Jag citerar:

Aikanaan kunta- ja palvelurakenneuudistusta tehtäessä Keskusta ajoi mallia, jossa sosiaali- ja terveyspalvelut olisi annettu maakunnille ja kuntarakenne olisi jäänyt ennalleen ja demarit kuntien yhdistämistä vahvoiksi peruskunniksi, jotka selviävät palveluista ilman yhteistoimintaa. Lopputuloksena molemmat saivat torjunta voiton ja saivat estetyiksi toistensa ajatukset. Sen sijaan, että työ olisi julistettu epäonnistuneeksi, palvelurakennetta alettiin sotkea mitä kummallisimmilla pakollisilla yhteistoimintahimmeleillä.

Vad Soininvaara naturligtvis inte nämner är lösningen av "Sibbofrågan" som en del av kompromissen. Angående Soininvaara och överenskommelsen om regeringsprogrammet, se även "Radikal kommunreform. Den 3 juni 2011" och "Östersundomin Sipoonranta. Den 11 juni 2011".