Marja-Vanda och Östersundom. Den 1 juli 2011


I mitt inlägg "Alternativet människorättsdomstol. Den 16 juni 2011" noterade jag att det är ironiskt att Vandas eget projekt i anslutning till Ringbanan eller Marja-Vanda står i vägen för östmetron och en "balanserad utveckling" av metropolområdet med tanke på att staten lovade ersätta Vanda för Västerkullakilen genom statlig finansiering av Ringbanan. Att centrala ministrar i regeringen Vanhanen i faktiskt ordnade finansieringen av Ringbanan för att Vanda skulle stöda ändringen i kommunindelningen har speciellt visats i avsnittet "Tonttiparonien tilipäivä" i Yles program MOT 15.9.200. (Se "Manuskript. Den 26 september 2008".) Att fallet Sibbo har en central roll i avsnittet, som i första hand handlar om Marja.-Vanda, framgår ur "tillägsinformationen" på programmets webbplats. (Se ovan.)



I det ovannämnda programmet intervjuas även Vandas nuvarande (eller blivande) stadsdirektör Jukka Peltomäki, som haft en central roll i planeringen av Marja-Vanda. Det har även arkitektbyrån Forma-Futura haft, som varit Peltomäkis tidigare arbetsgivare och vars ägare är Peltomäkis hyresvärd. Att Peltomäki har band till Forma-Futura har varit allmänt känt från förut.

Alternativ 2.2
I inlägget "Alternativet människorättsdomstol. Den 16 juni 2011" noterar jag att en metrolinjen kunde dras från Nordsjö vidare till Östersundom, men att man på stadsplaneringskontoret i Helsingfors föredragit en metrolinje från Mellungsbacka via Västerkulla med den officiella motiveringen att det även "betjänar Vanda". I mitt inlägg "Effektiv markanvändning på Husö. Den 12 september 2010" har jag visat att det aktuella metroalternativet "mutkametro" (2,2) utvecklats ur ett alternativ där en metrolinje gå vidare från Nordsjö hamn via Sundsberg till Östersundom och en skild metrolinje från Mellungsbacka går till Västersundom (6.1). Alternativet 2.2 torde vara förmånligare än alternativet 6.1, men inte nödvändigtvis om man lämnar bort sträckan från Mellungsbacka till Västersundom.


Alternativ 6.1

Alternativet 2,2 inkluderar även en option på en linje fån Nordsjö metrostation till Nordsjö hamn. Någon metrostation torde inte byggas vid Nordsjö hamn, men en förlängning av spåret från Nordsjö (köpcentret Columbus) till Nordsjö hamn är i själva verket snart klar. Spåret byggs dock endast för servicetrafik som en ny förbindelse från metron till den ordinära järnvägen.

Metrospåret förlängs österut från Nordsjö station till Nordsjö hamn, men endast för servicetrafik.



Det kan finnas flera skäl till att man på stadsplaneringskontoret i Helsingfors föredrar att dra östmetron från Mellungsbacka, men det viktigaste skälet torde vara att man vill ändra Helsingfors stads mark i Västersundom från grönområde till område för centrumfunktioner. För detta behövs ingen förverkligad metro, men nog en metrolinje genom området på kartan i landskapsplanen och generalplanen.

I bakgrunden syns Pauligs nya rosteri, där det vanliga järnvägsspåret börjar.





I gårdagens nummer av Borgåbladet ingår en intervju med kommunalrådet Hans Andersson under rubriken "´Fusion med Helsingfors väntar´". Det är i första hand Borgå som Andersson förutspår att fusioneras med Helsingfors. Borgå blir aktuellt för en fusion, eftersom "Esbo och Vanda sätter emot".

Tähän palataan. Den 30 juni 2011

Nyhetsinslag "Oklarheter kring Vanda stads nya stadsdirektör" i TV-nytt 29.6.2011

Vandas nya stadsdirektör Jukka Peltomäki (sdp) är i blåsväder sedan hans kopplingar till advokatbyrån Forma-Futura uppmärksammats. Frågan är varför dessa kopplingar inte uppmärksammades medan Peltoniemi var biträdande stadsdirektör med ansvar för stadsplaneringen och eventuellt kunde ha varit jävig i beredningen av vissa ärenden.

Det är möjligt att det är ett rent sammanträffande, men Peltoniemi lär uppfattas som ett problem för det av Samlingspartiet styrda samarbetet mellan Helsingfors och Vanda. Helsingin Sanomat publicerade den 15 juni en artikel med rubriken "Vantaa löi jarrut itäjatkeelle", där det noterades att beslutsfattare i Vanda vill bromsa utvidgningen av samhällsstrukturen österut. (Se "Inte före 2030-talet. Den 15 juni 2011".) Av någon anledning lades skulden speciellt på Peltomäki. I artikeln i Helsingin Sanomat sade Helsingfors stadsstyrelseordförande Risto Rautava (saml) följande:

Tämä osoittaa, että Vantaan politiikka muuttuu Peltomäen myötä. Tähän palataan kyllä.

Redan som biträdande stadsdirektör hade Peltomäki bromsat Helsingfors planer för Östersundom. Vihreä lanka publicerade i februari en artikel med rubriken "Nyt vääntö vasta alkaa" (se "Utkast publiceras. Den 18 februari 2011") där man kan läsa följande:

Vantaan apulaiskaupunginjohtajan Jukka Peltomäen (sdp) mukaan maanantaina julkistettava kaavaluonnos on pitkälti Helsingin sanelema.
”Tämä on tosin vasta ehdotus, ja sata kysymystä on ratkaisematta. Tästä se vääntö vasta alkaa.”
Peltomäen mukaan Vantaa ei taivu siihen, että rakentaminen ulotetaan Natura-alueille. Vantaan päättäjät ovat moittineet kaavoitusta myös poliittisen ohjauksen puutteesta. Kaupunginhallitus asettikin tiistaina luottamushenkilöistä kootun ryhmän valvomaan kaavoittajien työtä. ...

Helsingin Sanomat publicerade den 19 januari 2010 en artikel med rubriken "Östersundomin Natura-alue voi jäädä rakentamatta" (se "Lås in stadsplanerarna". Den 19 januari 2010) där man kan läsa följande:

"On turha edes lähteä hakemaan Naturan murtamista", Vantaan apulaiskaupunginjohtaja Jukka Peltomäki (sd) sanoo. Hänen mukaansa yhteistyö alueen suunnittelussa todennäköisesti tyssää, jos Helsinki lähtee ajamaan Kapellvikeniin rakentamista.

Peltokangas var inte heller införstådd i överenskommelsen där Vanda avstod från Västerkullakilen. I Helsingin uutiset ingick den 9 februari 2008 en artikel med rubriken "Ala-Tikkurilan luovuttamissesta neuvotellaan, ei neuvotella..." (se "Nedre Dickursby. Den 9 februari 2008") där man kan läsa följande:

Jukka Peltomäki on kuitenkin yhä sitä mieltä, ettei Ala-Tikkurila-asiaa ole haudattu.
– Asiaa on pidetty esillä virkamiestapaamisissa. Jatkossa asiasta keskustellaan entistä enemmän, koska se on vielä monella tavalla ratkaisematon kysymys.
- Kun Västerkullan kiilan luovuttamisesta Helsingille sovittiin, niin samalla päätettiin, että Ala-Tikkurilan kysymys ratkaistaan kaupunkien yhteisissä neuvotteluissa myöhemmin, Peltomäki jatkaa.


Den 18 januari 2008 hade Vantaan Sanomat publicerat en artikel med rubriken "Västerkullan kiilassa jätetään hyvästit Vantaalle" (se "Historielös metropol. Den 3 februari 2008"), där man kunde läsa följande:

Peltomäen mukaan suunnitelmia Ala-Tikkurilan liittämisestä Vantaan kaupunkiin ei ole haudattu, vaan kaupunginjohtajat neuvottelevat yhä asiasta. Jos Ala-Tikkurila liitetään Vantaaseen, raja siirtyy kaupunkien välillä Kehä III:een.

Kanske kände Peloniemi inte till att Vanda istället hade fått den statliga finansieringen av Ringbanan som ersättning för Västerkulakilen och för att Vanda skulle stöda ändringen i kommunindelningen. Eller kanske låtsades han bara om att han inte kände till överenskommelsen, som man inte kunde omnämna i offentligheten.

Halvfärdiga byggnadsprojekt. Den 29 juni 2011

Bbl 28.6.2011 s 6


I gårdagens nummer av  Borgåbladet ingår en artikel med rubriken Generalplanen inte bra för skärgården. Artikeln handlar inte om den nyligen godkända delgeneralplanen för skärgården och kusten i Sibbo, utan handlar uttryckligen om utkastet till generalplan för Östersundom. Borgåbladet har talat med Gunilla Holmberg, som är ordförande för skärgårdsdelegationen i Sibbo. Bl.a. kritiseras bristfälliga översättningar och bristande information på svenska.

Geoinformationsservice  http://ptp.hel.fi/ptpa/Default.aspx

Ännu igår kunde man på Helsingfors stads digitala karta med geoinformation läsa att man fram till den 28 juni får besvära sig över beslutet om lov för en näridrottsplats. På kartan har idrottsplatsen lokaliserats till Nya Borgåvägen invid vägskälet till Björnsö. Byggnadsarbetet gäller dock bollplanen i Landbo, vid Landbovägen 26.


I själva verket lär den sista ändringssökandedagen ha varit den 27 juni, medan tillståndet, som beviljats av tillståndsenhetens chef och/eller stadsmiljöenhetens chef, enligt anslaget beviljats den 10 juni.

http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/405f6d804a177384ab26eb3d8d1d4668/lautakunta27052011.doc?MOD=AJPERES&lmod=-793783913

Att näridrottsplatsen hamnat så fel på kartan torde hänga samman med projektets lokalisering på kartan i budgeten. Här har i "idrottsplatser" (i pluralis) lokaliserats till Östersundom gård. (Se "De största byggnadsprojekten. Den 13 december 2010".) Orsaken torde vara att "idrottsplatserna" som beviljats medel i budgeten inkluderar så väl bryggan och badstranden i Husö som bollplanen i Landbo. (Se "Kommer fram i tö. Den 8 november 2010".) Därför har platsen för projektet inte större noggrannhet än att det är lokaliserat till distriktet Östersundom. Något lov för ansökan 57-2026-10-C för bryggan och badplatsen i Husö har dess värre inte beviljats.




Idag har rutan med datum för sista dagen att säka ändring försvunnit och den lilla bollen med i:et bytt färg från lila, som står för "bygglov i besvärsskedet", till blå, som står för "halvfärdiga byggnadsprojekt". Det är dock snarare projektet på Husö, som utan lov inleddes för ett år sedan, som är ett halvfärdigt byggnadsprojekt.

Navteq och 3D. Den 28 juni 2011



I mott blogginlägg "Picasa, Panoramio och Google Earth. Den 26 juni 2011" skrev jag om mina bilder på Picasa webalbum. Då jag i tiden hade min blogg på Yahoo! 360° publicerade jag bilder i några album på tjänsten Flickr, som hade köpts upp av Yahoo! år 2005. Albumen på Flickr har titlarna "Västerkullakilen", "Bebyggelsen börjar i Sibbo", "Sydöstra Helsinge", "Rädda Sibbo", "Borgarstrandsviken", "Gränsen" och "Svarta backen". Med fotografierna ville jag speciellt visa hur fina områden Vanda planerade att frivilligt avstå ifrån. I bildinformationen eller fotografiernas exif data kan man läsa att (de flesta av) bilderna är tagna med en kamera av modell Samsung Digimax L60. Detta är faktiskt den första kamera som jag ägt och jag köpte den för att kunna illustrera min blogg hösten 2006. Jag var alltså en synnerligen oerfaren fotograf när de första bilderna togs.




Liksom bilderna på Picasa webalbum och Panoramio är mina bilder på Flickr lokaliserade på kartan. Att någon denna väg skall hitta mina bilder är osannolikt, men tjänsten fungerar väl när man vill ta reda på var ett fotografi är taget. Där Googles Picasa och Panoramio använder sig av Google maps använder sig Flickr och Yahoo! maps av kartmaterial som levereras av Navteq. Även Microsoft Bing maps och Nokias Ovi maps använder sig av kartmaterial från Navteqs, som köptes av Nokia år 2008. Även när det gäller digitala kartor har vi alltså två läger: å ena sidan Google och och andra sidan de gamla jättarna Yahoo!, Microsoft och Nokia. Andra som använder sig av Navteqs kartor är bl.a. Garmin och Magellan, medan Apples iPhone använder Googles kartor. Just när det gäller kartor förefaller Nokia fortfarande vara konkurrenskraftig. Speciellt imponerad är jag av Ovi maps 3D, som än så länge är en betaprodukt. Det tredimensionella visningsläget med bl.a. tredimensionella byggnader och träd är tillgängligt även för en del av Östersundom, så som framgår av bilden nedan. Här handlar det alltså inte om helikoptervy, utan man kan kontinuerligt vrida och vända på landskapet.




Kommunfullmäktige i Lillkyro och stadsfullmäktige i Vasa röstade igår för en kommunsammanslagning. Situationen är intressant då Lillkyro och Vasa saknar gemensam gräns. Om den tänkta kommunsammanslagningen har jag skrivit i bl.a. inlägget "Vasa, Lillkyro och Sibbo. Den 7 februari 2010".

Sipoonkorpi. Den 27 juni 2011


I senaste nummer av Sipoon Sanomat ingår en en text med rubriken "Yleisöjuhla elokuussa Sipoonkorvessa". Det är Forststyrelsen som ordnar fest för allmänheten med anledning av den nya nationalparken. I texten omnämns adressen www.luontoon.fi/sipoonkorpi, som leder vidare till adressen
www.luontoon.fi/retkikohteet/kansallispuistot/sipoonkorpi. En motsvarande svenskspråkig sida finns på adressen www.utinaturen.fi/utflyktsmal/nationalparker/sibbostorskog. Adressen www.utinaturen.fi/sibbostorskog fungerar inte för tillfälle. Under "Aktuellt i Sibbo storskog" kan man läsa den senaste nyheten "Bege dig till Sibbo storskog för att fira den nya nationalparken 27.8.2011". En engelskspråkig motsvarande sida finns på adressen www.outdoors.fi/destinations/nationalparks/sipoonkorpi, medan inte heller den direkta adressen www.outdoors.fi/sipoonkorpi fungerar.



Sipoonkorpi är alltså det internationella namnet på Sibbo storskog, liksom Ekenäs skärgård nationalpark på engelska på Forsstyrelsens webbplats heter Ekenäs Archipelago National Park. En nyhet som saknas under "Aktuellt i Sibbo storskog" men finns under "Ajankohtaista Sipoonkorvessa" har rubriken "Äänestä tunnus Sipoonkorven kansallispuistolle ja voit voittaa mökkiloman!" Här hänvisas man direkt till Vartti Itä-Uusimaa på adressen itauusimaa.vartti.fi/kampanja/sipoonkorpi.



På Varttis webbplats finns en länk till en (engelskspråkig) sida på Facebook med adressen https://www.facebook.com/pages/Sipoonkorpi-National-Park/224641077548704. Sibbo storskogs nationalpark har dock på Facebook en annan sida med adressen http://www.facebook.com/sipoonkorvenkansallispuisto.

Picasa, Panoramio och Google Earth. Den 26 juni 2011


I mitt inlägg "Extras. Den 6 juni 2011" presenterade jag mitt album "Inkorporeringsområdet". Albumet består så till vida av extra material att de flesta av fotografierna inte har publicerats i något blogginlägg. Detta album, liksom albumet "Fallet Sibbo", som från tidigare syns som slideshow upp i högra marginalen på denna blogg, finns på tjänsten Picasa webalbum, som köptes av Google år 2004. I album på Picasa finns även de nästan 3000 bilder som jag publicerat på denna blogg. Dessa bilder, som är fördelade på fyra album, nås endast via länkar. Bläst kan man söka bland bilderna i läget MosaicDynamic Views. Det tar dock tid att rulla ner till äldre bilder. I Albumet "Fallet Sibbo" har jag samlat speciellt viktiga bilder i en bestädm ordning, som följer en viss story line. Albumet "Inkorporeringsområdet" består däremot till stor del av överblivna fotografier, som jag själv tagit med mobilen eller annan enkel kamera. Bilder tagna med min nyare mobiltelefon med GPS har automatiskt koordinater, men nu har jag även gett övriga bilder koordinater, så att de kan lokaliseras på kartan.




En del av bilderna i albumet "Inkorporeringsområdet" på Picasa har jag överfört till Panoramio, som Google köpte upp år 2007. Geotagging är en central funktion på Panoramio och fotografierna på denna tjänst kan ses på Google maps.




Efter granskning har mina bilder på Panoramio överförts till Google Earth. (Ladda ner och öppna kml-filen, om du har Google Earth installerad på datorn.)


Dålig förvaltningskultur. Den 25 juni 2011



I senaste nummer av Sipoon Sanomat inår en artikel med rubriken "'Östersundomin kaavoitusta ei saa pilata kiireellä'". I artikeln refereras till ett pressmeddelande angående Helsingfors naturskyddsförenings utlåtande eller åsikt om utkastet till generalplan för Östersundom. Föreningens utlåtande "Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry:n (Helsy) kannanotto kolmen kunnan yhteisen Östersundomin yleiskaavaluonnoksen valmisteluaineistoon"  finns på föreningens webbplats. Jag citerar ur utlåtandet:

Helsy pitää tarkoitushakuisena ja huonona hallintokulttuurina Östersundomin yhteisen yleiskaavaluonnoksen kiireistä aikataulua. Yleensä merkittävissä kaavamenettelyissä osallistumis- ja arviointisuunnitelman lausuntokierroksen ja yleiskaavaluonnoksen julkipanon välillä on useita kuukausia. Vaikka Helsingin kaupunki on tehnyt esiselvityksiä liittyen joukkoliikenteeseen, kaupunkirakenteeseen ym., tarvitaan lisää myös selvityksiä etenkin rakentamisen vaikutuksista Natura 2000 –alueisiin kuten luonnonsuojelulain 65 § edellyttää. Östersundom on poikkeuksellisen vaativa kohde ja sen kaavoitus tulee laatia sen mukaisella huolellisuudella, mieluiten vasta maakuntakaavan laatimisen jälkeen.

Utlåtandet avslutas med ett krav på miljökoncekvensbedömning av valet av spårvägsförbindelse:

Yleiskaavaluonnoksen aikana on tehtävä perusteellinen selvitys ekotehokkaimmasta
liikenneratkaisusta. Raideliikenteen osalta tarkastelussa on huomioitava eri raideliikennevaihtoehtojen, raidelinjausten ja asemien määrän ympäristövaikutukset ja ekotehokkuus. Raideliikenneratkaisun rakentaminen on ympäristövaikutuksiltaan sitä luokkaa, että vaadimme hankkeelle ympäristövaikutusten arviointi -lain mukaista harkinnanvaraista YVA-selvitystä.