Tunnelbana. Den 2 september 2010



I samband artikeln "Reittejä eläimille vai asuntoja?" fanns i Helsingin Sanomat den 20 februari l en bild av en bergsklättrare som klättrar upp för bergsväggen i Gubbacka i Västersundom där det heter att . Tidningen låter felaktigt förstå att området hör till inkorporeringsområdet (liitosalue), men på en karta invid bilden har man markerat metrorutten och -stationen med stor exakthet. Jag har kommenterat den aktuella berhsväggen i mina blogginlägg "Metro och bergsbestigning. Den 9 juli 2008" och "Genvägar. Den 10 juli 2008". Här stöter den aktuella metrolinjen på tekniska utmaningar. Frågan är om inte reservationen för den metrostationen "Kartano", som ligger mycket nära Västersundom metrostation, inte är tänkt som ett tekniskt lättare genomförbart alternativ.

Ritningarna i den nu publicerade utredningen är motstridiga eller åtminstone missvisande. Enligt bilden ovan skall metron (den röda linjen) gå på ytan västerifrån fram till Ring III där den går in i en tunnel. (Den blåa linjen en tänkt väg för förbindelsetrafik.) Dess värre går hamnbanan från Nordsjö hamn under Ring III på samma ställe. Enligt kartan ovan förefaller metron komma ut ur tunneln vid Västersundom metrostation, men i själva verket planerar man att stationen byggs under markytan och att metrobanan fortsätter under Österledan vidare i tunnel ända fram till följande station. I själva verket är metron tänkt att gå oavbrutet i tunnel de första 4,2 km från Mellungsbacka till Sunberg station vid Husövägen. Östmetron är med andra ord tänkt som en riktig tunnelbana. På urklippet ovan ser man för övrigt att kommungränsen (den tunna lila linjen) mellan Helsingfors och Vanda går längs Österledens gamla sträckning, i strid med lantmäteriverkets tolkning av statsrådets Sibbobeslut.






Utedningarna "Itämetron esiselvitys" och "Östersundomin pikaraitiotien esiselvitys" har i någon mån diskuterats dikuterats på Osmo Soinvaaras blogg som kommentarer till inlägget "Kaupunkisuunnittelulautakunta 26.8.2010". Igår skrev Riku Eskelinen en kommentar till Soininvaara inläggblogg:


Nyt on sitten selvinnyt, että useat kansalaiset tai luottamushenkilöt ovat pyytäneet pikaraitiotieselvitystä ja Itämetroselvitystä KSV:stä nähtäväkseen. Keväällä virastosta on kerrottu, että selvitykset eivät ole valmistuneet.

KSV:n sivuilla on nyt onneksi nuo asiakirjat nähtävillä. Ne on päivätty helmikuulle ja ovat siis olleet viraston käytettävissä jo tuolloin.

Asiakirjat ovat ilmeisesti olleet julkisia ainoastaan tietyille henkilöille (ja ehkä valikoidusti medialle). Asiakirjat on siis salattu valikoivasti (jopa valehdellen), vaikka ne on julkisella rahalla teetetty ja niissä ei ole mitään salassa pidettävää.

Näitä asiakirjoja olisi tarvittu esimerkiksi meillä kansalaisjärjestöissä. Miksi näin toimittiin?


Har man på stadsplaneringskontoret ännu på våren hävdat att utredningarna inte är färdiga? I artikeln "Halpa vai nopea raide itään?" i Helsingin Sanomat kunde man den 17 februari dock läsa följande:


Selvityksiä esitellään kaupunkisuunnittelulautakunnalle parin kolmen viikon päästä, eikä virasto julkista linjakarttoja ennen kuin poliitikot ovat ne saaneet.


Och vidare:

Vaikka Östersundomin raideliikennevaihtoehtoja esitellään poliitikoille jo ensi kuussa, päätöksen tekeminen jäänee ensi kesään.


Redan i ovannämnda artikel kunde man berätta att metrolinjen var 8,3 km lång (till Zachrisbacken), att det planeras två metrostationer i Vanda och att metron eventuellt skulle fortsätta ända till Majvik. (Längden 8,3 motvarar mutkametro-alternativet 2.2, men pristet 400 miljoner euro som uppges i artikeln ligger närmare det i utredningen beräknade priset för alternativet 2.2.) Från kartan över metrolinjen, som publicerades i Helsingin sanomat den 20 februari, hade stationen i Västerkulla och förlängningen till Majvik lämnats bort. (Se mitt inlägg "Metro från Mellungsbacka eller snabbspårväg. Den 17 februari 2010".)

Före den 8 februari stod det på stadsplaneringskontorets webbplats för östersundomprojektet om utredningarna att de skulle vara färdiga före slutet av januari. Den 8 februari byttes "tammikuun loppuun mennessä" ut mot "alkuvuonna 2010". (Se "Veneilyn tarpeita. Den 6 mars 2010".) Den 1 juni byttes texten ut mot "valmi alkuvuonna 2010, ei vielä julkaistu".

Den nu publicerade pdf-filen med dokumentet "Itämetron esiselvitys" är skapad den 24 februari och uppdaterat den 2 mars, samma dag som filen med dokumentet "Östersundomin pikaraitiotien esiselvitys" är skapat. "Itämetron esiselvitys" är på omslaget daterat till 5.2.2010 och "Östersundomin pikaraitiotien esiselvitys" till "Helmikuu 2010".


Man förefaller ha motiverat hemlighållandet av dokumenten med att de ännu inte är "publicerade", fastän utredningarna varit färdiga sedan februari. På listan över utredningar på stadsplaneringskontorets webbplats finns ännu två "kommande" utreningar om vilka det heter "valmis alkuvuonna 2010, ei vielä julkaistu": "Östersundomin lämmitysratkaisut" och "Östersundomin osayleiskaava-alueen vesihuollon yleisjärjestely - vaihtoehdot". Bland de "färdiga" utredningarna finns två utedningar, "Omavaraisuus maankäytön suunnittelun tavoitteena, esimerkkialueena Granön saari Sipoossa" och "Helsinki-Porvoo -kehyssuunnitelman liikennejärjestelmäselvitys", som inte publicerats på Internet. Helsingfors stad har ingen juridisk skyldighet att publicera utredningar på nätet. Om metroutredningen inte publicerats på webben, så hade dock motiveringen till hemlighållandet förlorat all trovärdighet. Allt tyder på att inte ens stadsplaneringsnämndens (alla) medlemmar fått ta del av metroutredningen innan den publicerades på Internet i måndags. Nämnden tog beslutet om den gemensamma generalplanen, som skall utgå från det aktuella metroalternativet, innan metroutredningen var offentlig eller ens tillgänglig för de förtroendevalda.


Rubriken på huvudnyheten på paradsidan till dagen nummer av Borgåbladet lyder "Kustbanan via Nickby och Kullo",

Grannarna bromsar entusiasmen. Den 1 september 2010


I dagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en artikel med rubriken "Naapurit jarruttelevat Helsingin itämetrointoa". Ingenstans i artikeln omnämns utredningen "Itämetron esiselvitys", som publicerades i måndags. Jag citerar ur artikeln: Jag återger här valda bitar ur artikeln:


Vantaan ja Sipoon keskeiset poliitikot eivät usko, että itämetroa aletaan rakentaa 2010-luvulla.

"Se on hyvin kunnianhimoinen ajatus", Vantaan perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja Pietari Jääskeläinen sanoo ja nauraa päälle. ...


"Varmaan 2025–2030 voisi olla realistisempi", Vantaan Sdp:n valtuustojohtaja Sirkka-Liisa Kähärä pohtii. ...


Hallitus linjaa tänä syksynä, perustetaanko Sipoonkorpeen kansallispuisto. Samalla päätetään, millaiset rakentamattomat vyöhykkeet kansallispuisto ja merenrannan Natura-alueet vaativat välilleen.

Vantaan vihreiden valtuustojohtaja Anniina Kostilainen ottaisi koko Östersundomin suunnittelussa aikalisän.

"Kun luonto on kerran menetetty, sitä ei saada ikinä takaisin samassa muodossa." ...


Helsingin poliitikkojen keskuudesta tukea löytyy enemmän.

"Olen siitä aika lailla innoissani. Se avaa itäisen suunnan, ja musta aukko kaupungin kehityksessä poistuu", kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Arto Bryggare (sd) sanoo. ...

Kukaan haastatelluista ei usko, että ensimmäisessä vaiheessa metrolinjaa vedetään Sipoon Majvikiin asti.

"En sulje sitä pois, jos katsotaan 70 vuotta eteenpäin", Sipoon valtuuston puheenjohtaja Christel Liljeström (r) heittää.



Esbopolitikernas reservation lyfts skilt fram under rubriken "Espoo haluaa jatkaa ensin kaupunkirataa ja länsimetroa".


543 miljoner. Den 31 augusti 2010



När jag skrev gårdagens blogginlägg "Östersundomin selvitykset. Den 30 augusti 2010" var jag ännu lite osäker på om alternativet 2.2 i utredningen "Itämetron esiselvitys" verkligen var metroalternativet som erbjöds till grund för den gemensamma generalplanen. Osmo Soinvaara, som är medlem i Helsingfors stadsplaneringsnämnd och en ivrig förespråkare för östmetron, hade i söndags skrivit att "Tätä yleiskaavatyön pohjaksi tarjottua mutkametroa ei noissa vaihtoehdoissa ole lainkaan" och vidare att "Nyt julkistettavissa papereissa on tarkat sijainnit, mutta ne ovat jo vanhentuneita." Allt tyder dock på att det är just alternativet 2.2 som är det nu aktuella alternativet, fastän förslagen till platserna metrostationer här framgår mycket exakt.


Det är intressant att notera att Helsingin Sanomat redan i februari kunde rita ut den exakta sträckningen för det aktuella metroalternativet. Man kan ju fråga sig varför utredningen hemlighölls samtidigt som den viktigaste informationen läckte ut till Helsingin Sanomat. Men inte heller Helsingin Sanomat torde ha sett utredningen i sin helhet. Det sista avsnittet mellan Östersundom och Majvik finns med redan i utredningen från utredningen, som var färdig i januari, men i kostnadskalkylen ingår inte detta avsnitt. Priset för den 8,3 km långa linjen från Mellungsbacka till Östersundom beräknas här till 543 miljoner euro, fastän Helsingin sanomat i artikeln "Itämetro Östersundomiin maksaisi 540 miljoonaa" den 23 augusti skrev att biträdande stadsdirektör Hannu Penttilä ännu en vecka tidigare hade uppgett summan 400 miljoner. (Se "540 miljoner euro. Den 23 augusti 2010".) Helsingin Sanomat förklarar det felaktiga priset med att priset 430 euro utgjorde summan för ett 6,6 km lång alternativ sträckning. Priset för det 6,6 km långa alternativet 2.1 är även i den nu publicerade utredningen beräknad till just 430 miljoner euro. I artikeln i Helsingin Sanomat berättas det vidare att det nu aktuella alternativet, som beräknas kosta 540 miljoner euro, är 8,3 km långt. Tidningen myntar även uttrycket mutkametro, som Soininvaara senare använder i kommentaren på sin blogg.



Utöver metrolinjen och stationernas exakta placering kan man ur kartor i metroutredningen se att det planeras en broförbindelse från Ribbingö till Granö och en annan bro från Husö till Björnsö. På kartan över alternativet 2.2. kan man även se vilka områden som planeras bli höghusområden och vilka som skall skall bli småhusområden. Det visar sig att informationen över de olika områdena här är exakt den samma som på kartan som publicerades i Helsingin Sanomat den 20 februari. (Se ovan.) Av katorna framgår bl.a. att ett höghusområde planeras på den östra delen av Björnsö.




Utredningen "Östersundomin lämmitysratkaisut", som i likhet med metro- och snabbspårvägsutredningen varit färdig sedan början av året, hörde ännu igår till de "kommande" utredningarna på stadsplaneringskontorets webbplats. Här är ett annat brännbart och dagsaktuellt ämne. Vad månne det finns för motivering till att inte publicera denna utredning?



Igår uppdaterades på webbplatsen för Östersundomprojektet även sidan "Vantaaseen ja Sipooseen kuuluvat alueet". Nu finns även Majvik med.



Arbetet med den nya vägen på Husö har ytterligare framskridit.



Duken som rullas ut är 4 meter bred, men vägens inverkan på landskapsbilden har alltså bedömts vara så obetydlig att den nya vägen överhuvudtaget inte behöver något tillstånd.



Östersundomin selvitykset. Den 30 augusti 2010


I mitt inlägg "Föråldrade utredningar publiceras. Den 29 augusti 2010" från igår kunde jag berätta att Helsingfors stadsplaneringskontor lovat publicera utredningarna över metro och snabbspårväg till Östersundom i början av veckan. Idag på förmiddagen flyttades utredningarna "Itämetron esiselvitys" och "Östersundomin pikaraitiotien esiselvitys" från kategorin "kommande" till kategorin "färdiga" utredningar i förteckningarna över utredningar i samband med Östersundomprojektet. På eftermiddagen hittades även länkar till utredningarna i pdf-format. På startsidan till stadsplaneringskontorets webbplats fanns även en länk till "Östersundomin selvitykset". Pdf-filen med dokumentet "Itämetron esiselvitys" är skapat den 24 februari och uppdaterat den 2 mars, samma dag som filen med dokumentet "Östersundomin pikaraitiotien esiselvitys" är skapat.


Liksom jag i gårdagens blogginlägg noterade skrev Osmo Soinvaara i en kommentar till sitt eget blogginlägg igår följande:


Tätä yleiskaavatyön pohjaksi tarjottua mutkametroa ei noissa vaihtoehdoissa ole lainkaan. Juuri siksi ne voikin julkistaa. Ongelmana on Suomen maapoliittinen ryöstökapitalismin aikainen lainsäädäntö. Maa ei vielä ole yhteiskunnan omistuksessa. Kaupankäynnin ollessa kesken ei ole hyvä julkistaa suunnitelmia, joissa on näytetty metroasemien tarkka sijainti. Nyt julkistettavissa papereissa on tarkat sijainnit, mutta ne ovat jo vanhentuneita.

Antingen är den S-formade metrosträckningen från Mellungsbacka till Majvik, som presenterades i Helsingin Sanomat den 17 augusti, inte det nu aktuella mutkametro-alternativet, eller så misstar sig Soininvaara fatalt. Min gissning är att Soininvaara inte sett metroutredningen och att han missförstått eller blivit för bakom ljuset. Alternativet 2.2, som ledningsgruppen på sitt möte den 11 januari beslöt att föreslå, stämmer i detalj överens med linjen på Helsingin Sanomats karta. Denna linje, visserligen utan förlängningen till Majvik och reservationen för en station vid Westerkulla gård ("ei vielä nimeä"), presenterades i Helsingin Sanomat första gången redan den 20 februari. Av utredningen framgår dock att den S-formade sträckningen är av ett senare datum än alternativet 2.1, som tillsammans med alternativet 2.2 syns på omslaget till utredningen. (Se ovan.)



I den nu publicerade utredningen, som trots allt knappast är föråldrad, framgår de föreslagna platserna för metrostationerna med största noggrannhet. Bland annat kan man se att den norra ingången till Gumböle metrostation går genom familjen Fallström-Liipolas vardagsrum. Grannen har visserligen redan sålt sin fastighet Silasskog för 1,63 miljoner euro till Helsingfors stad, men Fallström och Liipolas fastighet lär man bli tvungen att tvångsinlösa.



Även utredningen om snabbspårsalternativ är intressant, fastän den just nu inte är lika aktuell som metroutredningen.



När jag ögnade igenom snabbspårvägsutredningen noterade jag speciellt att man på de otaliga kartorna i utredningen konsekvent ritat ut kommungränsen mellan Helsingfors och Vanda längs Österledens gamla sträckning, t.o.m. på kartor där gränsen för stadsdelen Sundberg följer Österledens nya sträckning. Det samma gäller gränserna på kartorna i metroutredningen, men här syns kommungränserna inte lika tydligt. Statsrådets Sibbobeslut var nog trots allt inte så entydigt.


Föråldrade utredningar publiceras. Den 29 augusti 2010


På ledarsidan i fredagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en kolumn med rubriken "Puolueista ei saa enää tolkkua". Här skriver Juha Akkanen att "Oikeusministeri Tuija Brax julmistelee, että jos Sipoonkorven kansallispuistoa ei perusteta laajimmassa ehdotetussa muodossa, nykyinen hallitus jää historiaan kaikkien aikojen ympäristövihamielisimpänä hallituksena." Enligt artikeln "Brax: Sipoonkorpi näyttää, onko hallitus kaikkien aikojen ympäristövihamielisin" i Helsingin Sanomat (se "Dragkamp om de annekterade områdenas framtid. Den 4 augusti 2010") var det visserligen De grönas ordförande Anni Sinnemäki som sade att De gröna kräver en nationalpark enligt det mest omfattande alternativet, medan Tujia Brax yttrade orden om alla tiders miljöovänligaste regering. Om ministrarnas uttalanden förenas, så blir ändå resultatet att det är De gröna i Helsingfors med Osmo Soinvaara i spetsen som ser till att regeringen blir alla tiders miljöovänligaste. Visst är det svårt att få grepp om partierna och De gröna i synnerhet.



De senaste två veckorna har det skrivits så mycket om östmetron och den planerade gemensamma generalplanen för Östersundom med omgivning att jag inte hunnit uppmärksamma allt som sagts och skrivits. I ledaren "Itämetroa ei pidä enää viivytellä" i Helsingin Sanomat den 23 augusti säger ledarskribenten att en inre krets av regeringen med statsminister Matti Vanhanen i spetsen på förhand godkänt Helsingfors initiativ till en ändring i kommunindelningen. Om Helsingin Sanomat har rätt, vilket läsarna av denna blogg torde veta att tidningen har i detta fall, så var Vanhanen jävig att deltaga i statsrådets Sibbobeslut. Helsingin Sanomat noterar dock inte här några juridiska problem. Helsingin Sanomat fortsätter att okritiskt försvara inkorporeringen och exploateringen av Östersundom.



I artikeln "Metroverkosto laajenee Vantaan läpi Sipoon Majvikiin asti", som publicerades i Helsingin Sanomat den 17 augusti, säger biträdande statsdirektör Hannu Penttilä att staten bör hitta medel för finansiering av östmetron, då staten en gång gav markområdet åt Helsingfors. Ett intressant och märkligt påstående. Det var ju Helsingfors som till skillnad från Sibbo skulle ha råd att utveckla området. De jure hade staten naturligtvis ingen möjlighet att "ge" området åt Helsingfors, men de facto var det just vad staten eller regeringen gjorde.




Helsingin Sanomats sätt att okritskt propagera för östmetron på så väl nyhets- som ledarsidor är ett olustigt fenomen i sig. Det hela blir inte bättre av att Helsingfors stadsplaneringskontor inte publicerat spårvägsutredningarna från senaste höst. Istället har Helsingin Sanomat förmedlat planerna om metrolinjen till allmänheten. Utan Helsingin Sanomat skulle allmänheten inte veta att den aktuella förlängningen av metrolinjen nu är S-formad eller att de beräknade kostnaderna är 540 € + ca 100 € för den sista sträckan till Majvik . Helsingin Sanomat har t.o.m. fått namnge metrostationerna. När det på kartan av metrolinjen i Helsingin Sanomat stod att det nya förslaget på en metrostationen i Västerkulla ännu saknar namn, benämnde även Yle och Hbl metrostationen "Saknar ännu namn". Eller har övriga medier direkt fått ta del av exakt samma information som Helsingin Sanomat?




I diskussionsspalter på Internet har det riktats hård kritik mot stadsplaneringskontoret för att metroutredningarna inte publicrerats. Många lär även ha frågat efter utredningarna, som inte officiellt är sekretessbelagda. Senaste vår hette det att utredningarna skulle presenteras för beslutsfattarna i Helsingfors, som sedan skulle välja spårvägslösning för Östersundom. Nu har tjänstemän färdigt valt ett metroalternativ utan att de förtroendevalda (officiellt) fått ta del av utredningarna. I en kommentar på Osmo Soininvaaras blogg kunde man i förrgår läsa att stadsplaneringskontoret lovat publicera utredningarna i början av nästa vecka. I en kommentar bekräftar Soininvaara igår att utredningarna snart skall publiceras på stadsplaneringskontorets webbplats. Enligt Soininvaara kan utredningarna nu publiceras för att de är föråldrade och inte avslöjar de aktuella platserna för metrostationerna. Enligt Soininvaara finns det S-formade alternativet inte med i utredningarna, som officiellt blev färdiga i januari. Jag citerar:

Tätä yleiskaavatyön pohjaksi tarjottua mutkametroa ei noissa vaihtoehdoissa ole lainkaan. Juuri siksi ne voikin julkistaa. Ongelmana on Suomen maapoliittinen ryöstökapitalismin aikainen lainsäädäntö. Maa ei vielä ole yhteiskunnan omistuksessa. Kaupankäynnin ollessa kesken ei ole hyvä julkistaa suunnitelmia, joissa on näytetty metroasemien tarkka sijainti. Nyt julkistettavissa papereissa on tarkat sijainnit, mutta ne ovat jo vanhentuneita.

Detta är ett intressant påstående av flera skäl. Har den nu aktuella S-formade linjen överhuvudtaget utretts i sin helhet eller har det gjorts nya, hemliga utredningar? Om de exakta förslagen till placeringen av metrostationerna är så hemliga, hur kan man förhindra att tjänstemän och anställda på företaget som gör utredningen inte läcker ut information eller låter sig mutas av markägare?




Den ungefärliga linjen för den aktuella mutkametron finns redan med i dokumentet "Helsinki-Porvoo liikenteellisen arvioinnin esittelyaineisto" från november. Den aktuella linjen, så som den presenterades i Helsingin Sanomat den 17 augusti, är exakt den samma som publicerades i Helsingin Sanomat redan i februari. (Se "Kylmää kyytiä. Den 18 augusti 2010" och nedan.) Det är bara metrostationen "ei vielä nimeä" som saknas här.




Igår diskuterades på sidan Commons:Village pump på Wikimedia en försvunnen bildfil. En kopia av den aktuella filen med en karta över linjen för östmetron råkar finnas på denna blogg.




Jag har fått ta del av ny intressant utredning om hur det myglats kring byggarbetet på Husö. Det finns minsann skäl att återkomma till Husövägen. Igår tog jag bilder av det aktuella vägarbetet. Nedan bilder från den helt nya vägsträckningen, som man ansett att inte behöver något tillstånd.









Hölmö. Den 28 augusti 2010


Igår basunerade medierna med Helsingin Sanomat i spetsen ut att Östersundom får en tjänstemannakommité. Kanske är det här någonting man kommit överens om på hög nivå, men formellt är det än så länge endast stadsplaneringsnämnden i Helsingfors som har beslutit att förslå för stadsstyrelsen i Helsingfors att föreslå för stadsfullmäktige i Helsingfors att Helsingfors tar initiativ till en gemensam generalplan med Vanda och Sibbo. Nyheten ovan är från stadsplaneringskontorets webbplats för Östersundomprojektet. Sidan "Ajankohtaista" uppdaterades igår för första gången sedan februari.

 
Stadsplaneringsnämnden antog förslaget i föredragningslistan med en liten ändring. Ändringen är motiverad, men den ursprungliga texten avslöjar tjänstemännens inställning till beslutsfattandet. Osmo Soininvaara sade i gårdagens nummer av Helsingin Sanomat att lösningen är tillfredsställande men att demokratin lider. Månne inte det är ett av motiven bakom förslaget till en Östersundom-kommité att demokratin sätts på undantag.

 
Det har i olika sammanhang funnits skäl att på denna blogg lyfta fram nuvarande statssekreteraren vid statsrådets kansli Mika Rossi (c). Rossi har sedan april fungerat som kolumnist eller "gästbloggare" på Suomenmaas webbplats.

 
I tisdags publicerade Rossi ett inlägg med rubriken "Itämetro tulee toteuttaa". Rossi verkar i brist på kunskap vara säker på sin sak: Östmetron bör förverkligas. Rossi, som för fyra år sedan bistod Pekka Myllyniemi i Sibboutredningen eller åtminstone fungerade som kommunindelningsutredarens kontaktperson, har en del intressanta synpunkter på vad allt statsrådet beslöt då Sibbobeslutet togs i juni 2007. Lustigt nog så upprepar han de ogrundade och synnerligen tvivelaktiga påståendena om stadens utveckling i olika väderstreck.

 
Valtioneuvosto liitti harkintansa perusteella erityisin perustein osan Sipoota Helsinkiin. Ratkaisun taustalla oli näkemys, että Uusimaan ja pääkaupunkiseudun tasapainoinen kehitys vaatii mahdollisuutta kasvaa kaupunkimaisella kaavoituksella ja asutuksella myös itään. Muihin ilmansuuntiin pääkaupunkiseutu ja Uusimaa ovat kasvaneet melko tasaisesti. Osaliitosratkaisulla mielestäni päätettiin myös monta muuta asiaa samalla. Sillä päätettiin, että Helsinki kasvaa itään ja alueelle muuttaa asumaan tulevina vuosikymmeninä kymmeniätuhansia uusia asukkaita. Asukkaille tarvitaan hyvät palvelut, yhdyskuntatekniikka ja toimivat liikennejärjestelyt. Osa näitä järjestelyjä on oltava itämetro.

Rossi går alltså så långt att han antyder att beslutet om östmetron togs redan av statsrådet för över tre år sedan.

 
Efter att inkorporeringen förverkligats har man i offentligheten uppmärksammat de ekologiska utmaningarna för utvecklingen av Östersundom. En del politiker och tjänstemän har förringat värdet av naturskyddet och Natura 2000-områdena, men jag trodde att alla var överens om att det gällde att prioritera och balansera mellan exploatering och naturskydd. Rossi vill dock inte se att metron skulle hota målsättningarna för naturskyddet i område. Han är inte bara av annan åsikt, utan anser att ett dylikt påstående rent av är enfaldigt:

 
Väite, että metro vaarantaisi alueen luonnonsuojelutavoitteet, on hölmö.

På Sipoon Sanomats webbplats kan man rösta för eller mot metro till Sibbo.

 

Östersundom-kommité. Den 27 augusti 2010


Helsingfors stadsplaneringsnämnd godkände på sitt möte igår förslaget om en Östersundom-kommitté. I dagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en artikel med rubriken "Östersundom saa oman virkamiestoimikunnan". I verkligheten är det - åtminstone formellt - än så länge bara stadsplaneringsnämnden i Helsingfors som för stadsstyrelsen i Helsingfors föreslår att Helsingfors tar initiativ till en Östersundom-komité.



Ledaren i dagens nummer av Borgåbladet har rubriken "Östersundom är inte en intern affär". På tidningens webbplats har ledarartikeln fått rubriken "Framtidens Östersundom berör Östnyland i högsta grad".


Yle har idag på morgonen publicerat en artikel med rubriken "Helsinki haluaa harvinaista yhteistyötä".


Bilden som publicerats tillsammans med ovannämnda artikel är från Husö. Den historiska bryggan skall enligt ännu inte godkända planer ersättas med en ny. (Se "Räddningsväg med havsutsikt. Den 26 augusti 2010".)

Svenska Yle har på morgonen publicerat en nyhet med rubriken "Kommité dryftar Östersundomplaner".



I ett blogginlägg med rubriken "Kaupunkisuunnittelulautakunta 26.8.2010" kommenterade Osmo Soininvaara det aktuella ärendet mycket kort. Han noterade bara att "Minulle vakuutettiin, että valittuun liikennevaihtoehtoon olisi päädytty, vaikka kaikki kolme kuntaa olisivat kuuluneet samaan kuntaan." Framlades det misstankar om att man föreslår en metrolinje bara för att den skulle gå genom flera kommuner? I själva verket torde just detta vara huvudmotiveringen till att man samtidigt med förslaget om en Östersundom-kommité (Östersundom-toimikunta) tar ställning för metron. Alternativet snabbspårväg skulle inte gå igenom Vanda och däremd skulle man ha svårt att motivera varför delar av Vanda skulle ingå i den gemensamma generalplanen eller varför Gubbacka i Västersundom måste bli höghusområde. Det skulle även bli svårare att konkurrera om statliga bidrag utan en metrolinje genom Västersundom i Vanda.