Iltasanomat berättar i en notis med rubriken "Lehtomäen perhe muuttaa maalle" på morgonen att moderskapslediga miljöministern Paula Lehtomäki (c) med sin man flytter till egnahemshus i Sibbo och att "Ostettu talo sijaitsee Itäsalmessa, joka kuuluu Sipoosta pääkaupunkiin pakkoliitettävään alueeseen."
Turun Sanomat berättar idag att Elsa-banan skall skall strykas från kartan, men berättar samtidigt att "Ratahallintokeskus suunnittelee uutta ratalinjaa Turun ja Helsingin välille". Även den nya dragningen skulle gå via Lojo och Salo. Tanken på en järnvägsförbindelse till Lojo är alltså inte begravd, om den aktuella utredning närmast torde handla om att byta reservering för en järnväg från Helsingfors till Åbo via Lojo. I mitt blogginlägg "Domstolsbehandlingen får vänta. Den 13 december 2006" skrev jag följande: "Om Myllyniemis motiv att ta emot en orimlig uppgift kan man bara spekulera, men jag skulle rekommendera Helsingforspolitikerna och ministrarna att vänta med att uttala sitt stöd för de redan nedlagda planerna på en järnväg från Esbo till Lojo." Lika väl beslöt andskapsstyrelsen för Nylands förbund redan den 22 januari att "Espoo - Lohja - Salo-radan linjauksen selvitystyö kuntakaavoitusta varten käynnistetään vuonna 2007". (Se "Sipoo sulle, rautatie mulle. Den 22 januari 2007".) Nu har initiativet alltså gått vidare till banförvaltningscentralen.
Jag hävdar inte att Myllyniemis Sibboutredning och förslag skulle ha föranlett banförvaltningscentralen utredning, men järnvägens aktualitet visar hur viktigt det varit för Myllyniemi att inom Nylands förbund samarbeta med Helsingfors. Dessutom har Elsa setts som en konkurrent till så väl Heli-banan som till kustbanan, som går via Karis. (Detta konstaterade jag med anledning av utredningsmannens jäv redan i blogginlägget "Utredningsmannen träffade För Sibbo och Östra Nylands förbund. Den 19 oktober 2006".) Att Myllyniemi i egenskap av representant för Lojo i styrelsen för Nylands förbund även har anledning att ha ett ont öga till Sfp med anledning av Elsa-banan framgår ur Osmo Soininvaara blogginlägg "Histan aluetta ei voi rakentaa ilman rataa" från den 7 november:
Tämä Espoo-Salo rata korvaisi aikanaan viimeaikojen ehkä suurimman iframunauksen, Rantaradan, joka olisi alunperinkin pitänyt vetää tätä kautta. (Kun joskus kirjoitan kirjan, mitä kaikkea pahaa RKP on saanut aikaan, tämä munaus ansaitsee siinä kokonaisen luvun)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar