540 miljoner euro. Den 23 augusti 2010


Nu har Helsingin Sanomat även helt öppet deklarerat sin linje i metrofrågan. Ledaren i dagens nummer av tidningen har rubriken "Itämetroa ei pidä enää viivytellä". Här upprepas argumenten och vanföreställningarna från Sibbofrågan:


Östersundomin asuttaminen on kunnianhimoinen yritys oikaista Helsingin seudun vääristynyttä kaupunkirakennetta.

Suomen ainoa metropolialue on laajentunut voimakkaasti länteen ja pohjoiseen. Sen sijaan idässä asutus loppuu Mellunmäen ja Vuosaaren jälkeen kuin leikaten vain 20 minuutin metromatkan päässä Rautatientorilta. ...


Sipoon lounaiset osat liitettiin Helsinkiin hallituksen päätöksellä vuonna 2009.

Helsinki uskalsi vaatia rajansiirtoa, koska hallituksen sisäpiiri oli silloisen pääministerin Matti Vanhasen (kesk) johdolla hyväksynyt suunnitelman etukäteen.

Nyt valtiovallan pitää toimia johdonmukaisesti ja tehdä Östersundomin asuttaminen mahdolliseksi. Ympäristöministeri Paula Lehtomäki (kesk) onkin jo antanut ymmärtää, ettei Sipoonkorven mahdollinen kansallispuisto voi estää asuntojen rakentamista.


I gårdagens blogginlägg "Lite över 500 miljoner. Den 22 augusti 2010" kunde jag avslöja att metron till Östersundom kostar drygt 500 miljoner euro och förlängningen till Majvik ytterligare 100 miljoner euro. Ledarskribenten bekräftar uppgifterna:


Metron heikko kohta on sen hinta. Mellunmäestä Östersundomiin kulkeva linja maksaa 540 miljoonaa euroa. Hinta nousee, jos metroa jatketaan Sipoon Majvikiin asti.


Priset för östmetron bekräftas även i en skild artikel med rubriken "Itämetro Östersundomiin maksaisi 540 miljoonaa". Av artikeln framgår att det tidigare antagna priset 400 miljoner euro inte bara baserade sig på Helsingin Sanomats egna beräkningar. Ännu för en knapp vecka sedan skall biträdande stadsdirektör Hannu Penttilä ha uppgett summan 400 miljoner. I lördags läckte Osmo Soininvaara i en kommentar till sitt eget blogginlägg "Kaupunkisuunnittelulautakunta 19.8.2010" ut uppgiften att priset för metrolinjen till Östersundom i verkligheten överstiger 500 miljoner euro.



I dagens nummer av Helsingin Sanomat ingår även en text med rubriken "Itämetro jättää Espoon kauas taakseen?" Artikeln är skriven av Kommo Oksanen, som för ett par år sedan skrev synnerligen partiska blogginlägg under rubriken "Surkaupungin hai". I sin iver att stöda Jussi Pajunen och Helsingforspolitikerna avslöjar Oksanen kanske lite för tydligt strategin och baktankarna bakom planerna på östmetron och inkorporeringen: Att tvinga Esbo att gå med på en fusion med Helsingfors. För övrigt nämneräven Oksanen summan 540 miljoner euro för östmetron, vilket råkar vara nästan exakt den samma som priset för förlängningen av Ring II.




I dagens nummer av Helsingin Sanomat ingår ytterligare en insändare med rubriken "Uusia vaihtoehtoja Östersundomiin". Insändarartikeln är undertecknad av Riku Eskelinen från Helsingfors naturskyddsföreing. Jag återger här slutet på artikeln:


Toivomme, että media ja poliitikot eivät lyö satojen miljoonien eurojen joukkoliikenneinvestointia lukkoon ennen kansallispuiston koon varmistumista, asukasmäärän päättämistä, laajaa kansalaiskeskustelua ja korkeatasoisten joukkoliikennevaihtoehtojen julkista arviointia. Etenkin tehokkaat kevytraideratkaisut kaipaavat nyt huomiota.




Sipoon Sanomat har bevakat förslaget till en gemensam generalplan väl och inte låtit sig bländas av utspelet om östmetron. I senaste nummer av tidningen ingår förutom artikeln "Sipoon päättäjät eivät hyväksy itämetroa ainoaksi vaihtoehdoksi" en kortare text med rubriken "Onko itäinen metro eteläisen median kouhkaamista?"



Östmetron konkurrerar inte bara med Ring II och förlängningen av västmetron, utan eventuellt även med västbanan till Lojo. Tidningen Länsi-Uusimaa publicerade för ett par dagar sedan en artikel med rubriken "Itämetro voisi vaikuttaa myös Länsiradan toteutusaikatauluun".



Förslaget till östmetrons sträckning finns redan på Wikipedia under underrubriken "Jatko itään".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar